کریم عباسی

کریم عباسی

وبلاگ شخصی کریم عباسی
کریم عباسی

کریم عباسی

وبلاگ شخصی کریم عباسی

قانون اساسی میثاق ملی

؛؛قانون اساسی میثاق ملی (اجرای بدون تنازل قانون اساسی)؛؛  

 

با درود بر تمام انسانهای پاکی که با هدیه خون خود پایه گذار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شدند  تا  برای ما بازماندگان ٬میثاقی ملی به ارث گذاشته باشند.. روحشان شاد ..  

همانگونه که شما عزیزان مستحضر هستید کشور ما دارای اقوام و مذاهب و ادیان مختلفی است. تکثر و تنوع یکی از خصوصیات نازدودنی این جامعه و کشور می باشد. هر فردی دیدگاه خاص ٬ هر دین آئین خاص  خود ٬ هر مذهب هم همینطور و هر قومی٬ هم زبان و رسم و رسومات خاص خود را دارا می باشد. اما آن چیزی که ذهن هر انسان را به سوال وا میدارد این است که :آیا نظر هر فرد و یا دینی و مذهبی و زبانی در خصوص یک امر سیاسی ٬ اقتصادی ٬ فرهنگی ... با دیگر افراد این کشور مشابه می باشد؟ قطعاْ جواب منفی است. اما آنچه باعث اتحاد و یگانگی و حلال مشکلات می باشد قانون اساسی است. شاهراه اصلی حرکت بسوی آینده و مادر تمام قوانین همین فانون اساسی است. اگر همه جریانهای سیاسی و همچنین مردم و مسئولین جهت نهادینه شدن قانون و در نهایت عمل به آن هم قسم شوند ٬ آنگاه خواهیم دید که چگونه ما به اهدافمان که همانا تعالی و رشد و شکوفایی این مرز و بوم است خواهیم رسید. این جمله کوتاه را باید یاد آور شوم و سعی نماییم در ذهنمان نگه داریم ؛؛ قانون اساسی میثاق ماست ؛؛ . این حقیر قصد دارم جهت تنویر افکار عمومی و تکریم قانون اساسی و عمل به وصییت بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران ٬ از این به بعد در این تارنما در خصوص فصول قانون اساسی مطالبی را عرضه دارم تا با شنیدن نظرات شما خوانندگان گرامی مخالف و موافق ٬ مدارا   را تمرین و آستانه تحملمان را بالا ببریم. 

در این گفتار سعی بر این است تا در خصوص فصل سوم قانون اساسی و بند های شانزده گانه آن مطالبی را عرض نمایم. بندهای شانزده گانه فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که دولت را موظف کرده است (( همه امکانات خود را برای نیل به اهداف مربوط به آن به کار گیرد))  منعکس کننده سیاست اجتماعی جامعی برای جامعه اسلامی است. در بند نهم این اصل امده ((رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی )) و بر اساس بند دوازدهم این اصل ((پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و بر طرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه ٬ مسکن ٬ اشتغال ٬ بهداشت و تعمیم بیمه)) در دستور کار قرار گرفته است.در بند چهارم نیز به (( تامین حقوق همه جانبه افراد اعم از زن و مرد٬ ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون)) اشاره گردیده است. در بند شانزدهم همین اصل حتی بر (( تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان  و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان )) تاکید شده است. 

حال با توجه به اینکه ؛شعار ما ٬همانطور در اوایل عرایض اشاره گردید ٬ ؛؛قانون اساسی میثاق ماست :: و اجرای بدون تنازل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصلی ترین مطالبه ما ٬ ناخودآگاه این سوال در ذهن شما مطرح میشود که ؛ 

--  کدامیک از بندهای مذکور در سطور فوق از قانون اساسی بدون تنازل اجرا گردیده است ؟  

--آیا مسئولین محترم ما آنقدر که به بند شانزدهم از اصل سوم همت گماشته اند به بندهای دیگر هم اهتمام ورزیده اند؟ 

 از شما خوانندگان عریز و ارجمند خواهشمندم با گذاشتن نظرات خود در رابطه با مباحث مطرح شده نگارنده را در نوشتن مطالب جدید یاری رسانید. 

در پایان امیدوارم در خصوص اجرای قانون اساسی مسئولین دولتهای گوناگون طبق همین قانون مراقبت تمام و کمال را انجام نمایند تا مبادا٫خدای ناکرده تبعیضی نا روا بر گروهی یا  فردی اعمال گردد. 

  • منبع : مقاله در جستجوی سیاست اجتماعی در اسلام . دکتر غلامعباس توسلی .روزنامه آرمان ۱۵ مرداد ۹۰