کریم عباسی

کریم عباسی

وبلاگ شخصی کریم عباسی
کریم عباسی

کریم عباسی

وبلاگ شخصی کریم عباسی

از خرداد تا بهمن

سلام بر بهمن و خرداد . از خرداد 42 تا بهمن 57 تاریخ معاصر کشورمان شاهد رویدادهای تلخ و شیرین زیادی بوده است . تلخها را نمی گویم چون ایام جشن و شادی است . در خرداد 42 مطالبات معوقه قرون گذشته ملت ایران از حاکمیت توسط امام هدایت شده و پایه های حکومت فردی و استبداد را به لرزه در آورد . تمام طبقات و نیروهای اجتماعی و نخبگان به صورت تدریجی به صف مبارزان پیوستند و با وحدت در عین کثرت و رهبری امام خمینی(ره) در بهمن 57 استبداد فرو پاشید . عصاره مطالبات مردم ایران در شعار ( استقلال آزادی جمهوری اسلامی ) خلاصه گردید . استقلال به منزله رهایی از استعمار و آزادی نمود رهایی از استبداد و جمهوری نشانه مردم سالاری و اسلامیت نشانه بنیادهای نظری و محتوای سیستم سیاسی مورد نظر مردم بود . در تحلیل انقلاب اسلامی یکی از نظریه های مورد قبول اغلب اندیشمندان این بود که به دلیل توسعه نامتوازن و اسنداد سیاسی نیروهای اجتماعی و طبقات علیه رژیم سلطنتی به پا خواستند . اما می توان دلایل دیگری از جمله وابستگی به خارج و شکل فردی حکومت و تکیه بر ارزشهای غیر اسلامی را نیز از جملع عوامل به وجو آورنده انقلاب برشمرد . شعار اصلی انقلاب گویای همین مطلب است . چون کشور وابسته بود مردم استقلال را فریاد می زدند ، چون استبداد سیاسی بر فضای کشور حاکم بود شعار آزادی را سر می دادند و به دلیل حکومت خودکامه فردی خواستار حاکمیت ملی و حکومت اکثریت بودند و چون ارزشهای حاکم بر منابع اخذ قانون بر پایه فرهنگ اسلامی نبود ، اسلامیت را حسن ختام شعار خود قرار دادند.

فراز و فرودهای انقلاب اسلامی ما نشانگر بالندگی و حرکت در جهت تحقق همین شعار بنیادین انقلاب می باشد . نگاه تک بعدی به هر کدام از این چهار جزء با عث تجزیه و تخریب آن می شود . در صورت نبودن هر کدام از این اجزاء ، جمله معنای خود را از دست می دهد . هر کدام از این چهار کلمه به مانند چهار ستون این انقلاب و کشور می باشد تخریب هر کدام باعث ویرانی تمام ساختمان می شود . اما در خصوص ترتیب قرار گرفتن کلمات این شعار می توان گفت که به دلیل موزون شدن و وجه شعاری آن استقلال را در اول آورده اند ، لکن آزادی می بایست اول از همه مد نظر قرار گیرد . چون آزادی مادر و اسلام پدر این مجموعه می باشد . در جمع بین آزادی و آزادگی و اسلامیت می توان به استقلال و جمهوریت رسید . بنابراین یک مسلمان آزاد می تواند مستقل بوده و حاکم سرنوشت خویش باشد. به نظر این فرزند کوچک جمهوری اسلامی در دولت قبلی و با توجه به سیاستهای اتخاذ شده توسط آنها این شعار کلی رفته رفته کم رنگ می شد ، خصوصا آزادی صدمات شدیدی متحمل گردید . در حوزه دانشگاه اساتید و دانشجویان منتقد مورد بی مهری قرار گرفتند و همین اسنداد نسبی باعث لطمات کثیری به مشروعیت سیستم می شد . اما با هوشیاری مقام معظم رهبری مبنی بر خلق حماسه سیاسی و مشارکت حداکثری مردم در 24 خرداد مجددا بارقه امید در خصوص بازگشت شعار اصلی انقلاب در دل دوستداران نمایان گردید . حضور و توصیه هوشمندانه حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی و دیگر دوستداران انقلاب اسلامی مانع از آن شد که انقلاب مسیری غیر از مسیر اصلی را بپیماید و ما خرسندیم که بزرگانی چنین فاضل و صبور و خویشتن دار را در کنار خود داریم . صبورانی چون هاشمی و خاتمی با حمل بار سنگین جامعه مدنی بر دوش خود همچنان به استقلال آزادی و جمهوری اسلامی می اندیشند و ثابت کرده اند که نه تنها منافع خود بلکه حیثیت خود و فرزندان و خاندان خود را در راه تحقق این چهار کلمه زندگی ساز به میدان آورده و از نثار جان خود هم دریغ نمی کنند .

ما دانشجویان و نسلهای بعدی انقلاب به تاسی از شما بزرگان صبر می کنیم تا نتیجه عمل صابرین را به نظاره بنشینیم و تحقق حداکثری شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی را در یازده ماه دیگر سالهای زندگی خویش جشن بگیریم . انشالله با یاری دولت تدبیر و امید ، امیدواریم پس از دهه فجر دهه های صبح را برای زیستن شرافتمندانه به چشم ببینیم و غروب ایام را با طلوع صاحب الزمان (عج) باز به شادی بنشینیم و این صبر بود که ایوب نبی را جاودانه ساخت و الا زهد و زاهد بسی در جوامع بشری درخشیدند و خاموش شدند . درود بر صبرتان و سلام بر شرفتان

الحمد و لله و رب العالمین

کریم عباسی

دانشجوی مقطع دکتری رشته جامعه شناسی سیاسی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد